Saturday, April 24, 2010

Adik dan abang! ep 1

Jam menunjukan 9.39 pagii.seorang anak yang bernama Daniel belum bagun dari tido.Daniel seorang yang berbudi bahasa, baik hati, lemah apabila dicaci, dan suka keluar malam.Nada telefon bimbit ibu Daniel berdering! setelah habis bercakap ibu Daniel dengan pantas pergi ke bilik Daniel dengan muka yang cemas.Daniel telah dikejut oleh ibu kesayangan nyadan mengatakan mengapa kepada ibunya lalu ibunya menjawab abang Daniel masuk hospital besar kuala lumpur. Daniel sepantas lalu terus tido untuk sambung tidonya! Daniel jerit kakaknya. dengan muka yang masam Daniel terus mengambil kain tualanya untuk mandi.semasa didalam tandas Daniel berfikir sejenak mengapa abang ke-2nya masuk hospital sedangkan tak pernah lagi abangnya masuk hospital?

Sebenarnya Daniel mempunyai seorang kakak,dan 2 abang dan Daniel adalah seorang anak bongsu.kakak Ros adalah yang sulung sekali dan mempunyai hubungan baik dengan Daniel.kak Ros memberi kasih sayang yang sepenuhnya terhadap Daniel dan Daniel juga sangat rapat dengan kakaknya. Abang Jali adalah abang yang ke-2 dalam keluarga. Abang Jali nie la yang tak berapa nak sekepala dengan Daniel dan abang yang ke-3 adalah abang Farhan yang tak tahu dimana berada kerana lari dari rumah sedangakan tiada krisis apa-apa pun.

setelah selesai mandi dan bersiap untuk pergi melawat abagnya walaupun terpaksa. Setegah jam dalam kereta tiba di pintu besar Hospital Besar Kuala Lumpur. Ayah Daniel mencari tempat letak kereta, sepanjang perjalanan muka ibu daniel nampak resah dan risau. Bergitu juga dengan kak Ros yang sentiasa resah tapi selamba. Dalam hati Daniel sebenarnya masih tertanya-tanya kenapa abang Jeli masuk hospital?persoalan itu akan terjawab setelah Daniel dan keluarga berada di wad "specialist".

Abang Jeli masuk hospital kerana bisa kepala dan pengsan ketika berkerja. Daniel mengandai itu adalah sakit yang biasa-biasa.Azan Jumaat sudah berkumandang. menandakan masuk masuk waktu untuk solat Jumaat.Ayah Daniel terus berbunyi mengatakan hendak pulang ke rumah untuk bersiap-siap pergi ke solat jumaat. Abang Jeli sepantas lalu terus menjabat tangan ayah Daniel untuk salam. Dan ibu Daniel terus memeluk abang Jeli. serta merta abang Jeli mengambil tangan kak Ros dan bersalaman.Daniel terdengar suara abang nya memanggil nama Daniel dan terus berjabat tangan dengan utuh. Daniel pulang rumah dengan 1001 pertanyaan mengapa abang Jali berjabat tangannya sedangkan tidak pernah abang Jeli bersalaman dengan Daniel. Selalunya Daniel akan dipaksa oleh ibu untuk bersalaman dengan abang Jeli.1001 pertanyaan masih belum terjawab lagi.

bersambung....



No comments:

Post a Comment

tinggalkan leteran anda untuk di baca