Sunday, April 25, 2010

Adik dan abang! ep 2

Ayam berkokok menandakan sudah pagi.Daniel masih belum bagun. Seperti biasa ibu Daniel akan menunaikan kewajipan untuk solat subuh. selepas solat subuh ibu akan membuat sarapan pagi untuk keluarga. Pada hari ini Daniel bangun awal tidak seperti biasa. Daniel pelik mengapa hari ini bergitu suram sedangkan tiada apa-apa yang berlaku terhadap keluarganya.Daniel masih tertanya-tanya mengenai sikap abang Jali semalam. Pikiran Daniel semakin kusut tetapi Daniel tidak menunjukannya mungkin tiada apa-apa yang akan berlaku . Bengang terhadap abang nya masih membuak-buak. Sehinggakan Daniel tidak kisah akan sapa-sapa kecuali kak Ros dan kedua ibubapa Daniel.Bagi Daniel mereka adalah segalanya walaupun Daniel tahu dia juga mempunyai abang-abang,tetapi Daniel mengaggap Daniel tiada mempunyai abang kerana kekesongan kasih sayang terhadap abang masih tidak penuh didada Daniel.

telefon bimbit ibu bederng ketika kami semua sedang sarapan. secara tiba-tiba muka ibu bergitu cemas dan arahkan semua untuk melawat abang nya.Daniel berasa pelik.Keadaan abang Jali semalam bole dikata taida sakit apa-apa tetapi mengapa perlu cemas? seperti ada kemalangan jalan raya. Daniel masih lagi bersangga buruk terhadap abang Jali. pertikaian masih lagi bermain-main di atas fikiran Daniel. Dalam setegah jam kemudian, Daniel, kak Ros.Ibu, dan ayah Daniel berada di depan pintu lif hospital untuk menungu pintu itu buka untuk Daniel sekeluarga naik ke wad abang Jali.

selepas sampai di tempat wad abang Jali, Daniel terus pergi ke tandas untuk membasuh muka tanpa memberi tahu kepada ibu. Sepuluh minit kemudian, setelah selesai pergi ke tandas, Daniel berjalan untuk pergi ke bilik abang Jali. Daniel lalu di dalam bilik dimana abang Jali duduk semalam. Daniel nampak kak menelefon seseorang di luar bilik dengan keadaan menagis. Daniel berasa hairan dan terus memanggil kak Ros dan kak Ros tanpa berkata apa-apa terus memeluk Daniel dengan alunan nada yang sedih. Daniel berasa ini mesti berkaitan dengan abang Jali. Daniel pandang ke arah bilik abang Jali, alangkah tekejutnya Daniel apabila Daniel melihat abangya penuh dengan wayar-wayar dan juga kelengkapan mesin-mesin perubatan. secara tiba-tiba, pilu di hati Daniel merebak sehinggakan berair mata Daniel melihat abang Jali.

Tanpa melengahkan masa Daniel terus berjalan untuk melihat keadaan sebenar abang Jali. ibu dan ayah masih teresak-esak menangis tetapi melihat kasih sayang ibu masih menyerlah lagi terhadap anaknya yang menanggung kesakitan walaupun tidak sedarkan diri. Tiba-tiba doktor masuk didalam bilik abang Jali dan mengatakan Abang Jali menghidapi barah otak peringkat yang terakhir dan tidak boleh di selamatkan lagi. secara serta merta ibu dan kak Ros berpeluk tubuh dan menagis teresak-esak. tanpa di duga air mata Daniel berlilangan di pipi menandakan kesedihan. Daniel terus keluar dari bilik abang Jali, dan terus pergi ke tangag hospital. Daniel berasa menyesal dan Daniel berfikir ini lah 1001 persoalan yang sudah pun terjawab.

Sejenak sebentar, telefon Daniel berdering melihat numbor yang tidak dikenali. Daniel menjawabnya dan bertanyakan siapa.rupa-rupanya isteri kepada abang Jali.sebenarnya abang Jali sudah mempunyai seorang isteri dan 5 orang anak tetapi mempunyai masalah rumah tangga. Kak Lin adalah akak ipar Daniel yang sekepala dengan Daniel yang penuh manis dan pahit pengalamannya. Daniel terus menagis teresak-esak dan meminta kak Lin jumpa dengan abang Jeli. Daniel berasa sanggat sedih dan seolah-olah mempunyai banyak dosa terhadap abangnya. keadaan mendesak Daniel untuk mnelefon abang Farhan yang lari dari rumah. Daniel berharap agar nombor abangnya dulu tidak bertukar .



bersambung...

No comments:

Post a Comment

tinggalkan leteran anda untuk di baca