Tuesday, April 27, 2010

Adik dan abang! ep3

Daniel segera mengambil telefon bimbitnya dan mencari nombor abangnya, dan mendail nombor tersebut. akhirnya nombor abangnya masih aktif dan Daniel hanya menunggu abangnya angakat. sungguh tidak disangka abang Farhan menjawab banggilan Daniel. pada mulanya abnagnya tidak tahu Daniel yang sedang bercakap.dan Daniel memperkenalkan dirinya dan abangnya terkejut apabila Daniel yang menelefonnya. Daniel seperi biasa hanya bertanyakan kahbar dan Daniel masih bersikap berag terhadap abangnya kerana Daniel menganggap Daniel hanya mempunyai kak Ros sebagai kakaknya. walaupun Daniel sedih dengan tindakan abangnya meninggalkan keluarga tanpa sebab, Daniel tetap sombong, sombong dan terus sombong. Daniel memberi tahu kepada abang Farhan bahawa abang Jali masuk hospital dengan keadaan yang nazak. Alangkah terkejutnya abang Farhan , dan Daniel terus memberi ahu wad mana dan hospital mana. Daniel merasakan itu terpulang kepada abang Farhan sama ada mahu datang melawat ataupun tidak.

Daniel terus kembali ke wad abang Jali dengan keadaan muram dan selamba kerana Daniel tidak mahu semua orang tahu bahawa Daniel menagis dan sedih melihat abangnya. setiba di wad abang Jali Daniel melihat banyak ahli keluarga yang lain dan kawan-kawan abang Jali telah sampai untuk melihat dan melawat abang Jali. tetapi itu la hakikatnya abang Jali akan meninggalkan semua orang yang tersayang selama-lamanya.setelah berjam-jam kemudian keadaan masih kekal sama Daniel menghampiri abang Jali dan mencium dipipinya dna meminta maaf kepada abang Jali atas kesilapannya selama Daniel bergelar adik. kepada abang Jali. sunguh pilu di hati seorang adik yang melihat abangnya terlantar di katil dan mampu bernafas menggunakan mesin nyawa. Daniel terus duduk di sebelah bawah katil abangnya dan mengambil surah yassin iuntuk dibaca untuk abangnya. Memberontak kesedihan Daniel apabila membaca surah yassin untuk abangnya yang akan meninggalkan Daniel selama-lamanya.

setelah habis membaca yassin kak Lin menelefon Daniel dan mengatakan bahawa Kak Lin berada di bawah hospital dan menyuruh Daniel mengambilnya. Perasaan gementar didalam diri Daniel seolah-olah darah mengalir sepantas air terjun.Daniel terus meletakan surah yassin itu dan terus pergi bawah. Daniel melihat kak Lin menungunya degan keadaan sedih. Tanpa berkata apa-apa, kak Lin terus menagis dan memeluk Daniel .apatah lagi Daniel yang hanya mampu mengeluarkan air matanya. secepat yang mungkin Daniel membawa kak LIn berjumpa abang Jali. sanggat menyedihakn hati daniel apabila abang Jali tidak sempat untuk berjumpa kak Lin dan anak kesayangannya. setiba di wad, Daniel memenang tangan kak LIn untuk memberi semangat kepadanya . setelah tiba di depan bilik abang Jali kak Lin pengsan seketika melihat keadaan suaminya yang tercinta itu. sungguh menghayat hati Daniel melihat keadaan sebergini.

Daniel masih dalam keadaan sedih dan membaca yassin di sudt luar bililk abang Jali. secara tiba-tiba, panggilan dari abang Farhan dari telefon bimbitnya. sepantas kilat Daniel mengangkat panggilan tersebut. Daniel diberi tahu bahawa abang Farhan berada di wad hospital dan menyurh Daniel menjemputnya. secepat yang mungkin Daniel pergi untuk menjemputnya. Di dalam perjalanan Daniel terfikir bagaimanakah keadaannya sekarang? Bagaimana Daniel melayannya? bayangkan sudah 7 tahun tidak melihat abangnya dan merindukan kasih sayang seorang abang. setelah tiba di tingkat bawah lif terbuka dan Daniel hanya mampu berdoa supaya kuatkan semangatnya untuk berjumpa abang Farhan. Daniel melihat seorang lelaki yang membelakangi Daniel yang memakai beg galas yang memakia baju berwarna kelabu. air mata Daniel berair dan terus mengesatnya supaya tidak disedari oleh abangnya. Daniel memberanikan dirinya untuk menengur abangnya. Abang Farhan memandang Daniel dan terus memeluk Daniel dengan era dan Daniel terus membawanya berjumpa ibu dan ayah. alangkah terkejutnya seorang ibu melihat anaknya yang sudah lama tidak menghantar khabar berita didepan matanya sekarang .terduduk ibu melihat abang Farhan dan abang Farhan terus menitiskan air matanya dan mencium tangan ibunya. bergitu juga dengan ayah Daniel yang menangis teresak-esak melihat anaknya yang ketiga ini di depan matanaya.

Kak Ros dan anggota keluarga yang lai turut memarahi tetapi sayang terhadap abang Farhan. Abang Farhan sanggup menirima resiko kerana ini adalah kesalahnya sendiri dan berharapsemuanya akan memaafkannya. lantaran itu abang Farhan terus melawat abang Jali. keadaan sedih tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. ibu hanya mampu melihat dari jauh kerana ibu Daniel tahu akan keadaan yang sebenar. Daniel yang merasakan keaadaan ini membuatkan hati Daniel terguris, sedih , kecewa, meraong-raoung. secara tiba-tiba doktor menjumpai ibu Daniel dan ayah Daniel dan mengatakan sesuatu kepada mereka. Daniel memerhati doktor tersebut hanya menggelengkan kepala.Adakah ini satu pertanda atau hanya sekadar gimik!


bersambung........

2 comments:

  1. aah!! kate nak improve bagasa..kene la buat cam neih!! ahhahah btw baca tau2!! ahakz11

    ReplyDelete

tinggalkan leteran anda untuk di baca